el taller d’Artigau a l’estudi de Ramon Casas

Francesc Artigau

03/02/15. (Sala 315)

El Taller es el tercero de una serie de cuadros de gran formato que Francisco Artigau ha pintado en los últimos años, uno por año, en un proceso de elaboración minucioso y cambiante.

Primero pintó la calle, Sant Pere Més Baix, donde tiene el estudio. Luego el mercado de Santa Caterina después de la reforma, con los vendedores endomingados y los clientes absortos. Y finalmente el Taller: 5,19 x 1,90m. de pintura. Es un tema con una cierta tradición: Artigau recuerda el cuadro de Courbet, con un niño y un gato que juega con la sábana que ha resbalado de la cadera de la modelo desnuda. Pero no se trata de una recreación ni de un homenaje a la pintura. Cuando hacía de profesor de dibujo en la escuela Eina, pasó muchos ratos retratando gente que dibujaba y ahora que ha trasladado las clases en su taller, los sigue retratando. Le interesa captar el posado de atención y concentración de sus alumnos.

A la hora de plantear un cuadro de estas dimensiones, trabaja las relaciones internas dentro del cuadro: hay un juego de miradas, de complicidad y de atención. En la escena aparecen alumnos, amigos pintores, el hijo y los nietos. Dos perros que tuvo y que ya están muertos observan a través del bosque de brazos y piernas. También sale una perdiz porque en este tipo de composiciones siempre tiene que haber una perdiz -dice Artigau, con una sonrisa que le marca las líneas de expresión y le hace desaparecer los ojos en una imagen, que recuerda Josep Pla cuando hacía esa cara de mongol-.

Cada día, cuando terminaba el trabajo, hacía una fotografía del cuadro.

Todas juntas, se montaban en un morfing, produciendo un efecto fascinante con personajes que aparecían y desaparecían, que cambiaban de postura, y donde el espectador ponía plena atención para ver en qué momento los modelos se giraban o en qué momento aparecía el croissant sobre la mesa.

Todo es un pretexto y todo es finalmente pintura: bien construida, luminosa y noble pintura de Francisco Artigau.
Juliá Guillamon.

El Taller és el tercer d’una sèrie de quadres de gran format que Francesc Artigau ha pintat en els darrers anys, un per any, en un procés d’elaboració minuciós i canviant.

Primer va pintar el carrer, Sant Pere Més Baix, on té l’estudi. Després el mercat de Santa Caterina després de la reforma, amb els botiguers endiumenjats i els clients absorts. I finalment el Taller: 5,19 x 1,90 m. de pintura. És un tema amb una certa tradició: Artigau recorda el quadre de Courbet, amb un nen i un gat que juga amb el llençol que ha relliscat del maluc de la model despullada. Però no es tracta d’una recreació ni d’un homenatge a la pintura. Quan feia de professor de dibuix a l’escola Eina, va passar moltes estones retratant gent que dibuixava i ara que ha traslladat les classes al seu taller, encara en retrata.

Li interessa copsar el posat d’atenció i concentració dels seus alumnes. A l’hora de plantejar un quadre d’aquestes dimensions, treballa les relacions internes dintre del quadre: hi ha un joc de mirades, de complicitat i d’atenció. En l’escena hi apareixen alumnes, amics pintors, el fill i els néts. Dos gossos que va tenir i que ja són morts s’observen a través del bosc de braços i cames. També hi surt una perdiu perquè en aquesta mena de composicions sempre hi ha d’haver una perdiu -diu Artigau, amb un somriure que li marca les línies d’expressió i li fa desaparèixer els ulls en una imatge, que recorda Josep Pla quan feia aquella cara de mongol-.

Cada dia, quan acabava de treballar, feia una fotografia del quadre.

Totes juntes es muntaven en un morfing, produint un efecte fascinant amb personatges que apareixien i desapareixien, que canviaven de postura, i on l’espectador posava plena atenció per veure en quin moment els models es giraven o en quin moment apareixia el croissant sobre la taula.

Tot és un pretext i tot és finalment pintura: ben construïda, lluminosa i noble pintura de Francesc Artigau.
Juliá Guillamon.

The taller is the third in a series of large paintings that Artigau Francisco has painted in recent years, one per year, in a thorough and changing preparation process.

First he painted Sant Pere Mes Baix Street, which is where the studio is located. Then it was the Santa Caterina market following the reform, with the Sunday goers and engrossed customers. And finally, the Taller: a 5.19 x 1.90m painting. It is a subject that has a certain tradition: Artigau recalls Courbet’s painting with a child and a cat playing with a sheet that has slipped off a nude model’s hip. But it is not a recreation or a tribute to the painting. As professor in Eina School, he spent much time drawing portraits of people and now that he has transferred classes to his studio, he continues portrait drawing. He has an interest in capturing the student’s pose when attentive and concentrated.

When considering a painting of this scale, he works on the internal relationships within the painting: there is a play of looks, complicity and attentiveness. Students appear in the scene, painter friends, his son and grandchildren. Two dogs he had and that no longer live observe through the forest of arms and legs. A partridge is also evident as they always need to play a part in this kind of composition, Artigau says, with a smile that marks his expression lines and makes the eyes disappear in an image, similar to Josep Pla’s when he made that Mongoloid face.

Every day, when he finished work, he would take a photograph of the painting.

He would mount all of them together producing a fascinating morphing effect with characters that appeared and disappeared, changed position, and the observer would carefully look out for when the models turned and watch out for the point when the croissant would appear on the table.

Everything is an excuse and everything is painting in the end: well built, bright and impressive painting by Francesc Artigau.
Juliá Guillamon.